Renowacja motocyklu od podszewki
Motocykle na dobre zagościły w sercach wielu osób. Czasem jednak upływ czasu oraz inne czynniki sprawiają, że motocykl ulega zniszczeniu. Wiele osób decyduje się w takiej sytuacji na przeprowadzenie renowacji motocyklu od podstaw. Zakłada ona gruntowny remont wszystkich elementów pojazdu. W tym artykule postaramy się przybliżyć, jak wygląda proces takiej renowacji.
Renowacja motocyklu
Renowacja motocyklu to złożony proces, składający się z wielu etapów. Na samym początku należy sprawdzić kompletność pojazdu, a następnie przechodzimy do całkowitego demontażu na części pierwsze. Gdy już motocykl mamy rozebrany, to przechodzimy do usunięcia powłoki lakierniczej oraz ewentualnej rdzy przy wykorzystaniu piaskowania lub ręcznie. Jeżeli natomiast motocykl, który posiadamy, jest niekompletny, to należy uzupełnić go o elementy niezbędne do montażu. Oczyszczone powierzchnie z powłoki lakierniczej należy uzupełnić w miejscach ubytków poprzez wspawanie. W momencie, gdy uzupełnimy już wszystkie ubytki, należy polakierować całość przy pomocy podkładu antykorozyjnego. Polakierowane elementy, należy przetrzeć papierem ściernym o grubości 600-800, w celu usunięcia pyłu lakierniczego.
Następnym etapem, który trzeba wykonać, jest szpachlowanie, które służy wyrównaniu powierzchni. Po zakończeniu szpachlowania ponownie nakładamy warstwę lakieru podkładowego. Ponownie przecieramy całość papierem ściernym i jeżeli powierzchnia wygląda dobrze, to pokrywamy ją kitem natryskowym. Ponownie przecieramy całość papierem i przechodzimy do położenia warstwy podkładu oraz do właściwego lakierowania. Musimy wybrać jaki rodzaj lakieru użyjemy. Do wyboru mamy lakier metaliczny lub akryl. Utwardzenie powierzchni lakierowanych trwa około miesiąca. W tym czasie możemy dokonać renowacji innych elementów motocykla. Gdy wszystko będzie gotowe, to można przystąpić do składania motocyklu w całość.
Jak oczyścić karoserię?
Można to zrobić przy pomocy ręcznych metod lub poprzez piaskowanie. Te pierwsze polegają na czyszczeniu przy pomocy papieru ściernego, pilników, środków chemicznych oraz innych narzędzi. Piaskowanie natomiast jest rodzajem obróbki mechanicznej. Polega to na oczyszczeniu powierzchni przy pomocy strumienia piasku, który jest kierowany na oczyszczane miejsce. W efekcie otrzymujemy bardzo dokładnie oczyszczoną powierzchnię, jednak w przypadku delikatnych konstrukcji metoda ta, może je uszkodzić.
Spawanie i szpachlowanie
Obróbka blachy nie jest prostym zadaniem, dlatego lepiej powierzać to zadanie profesjonalistom. Szpachlowanie natomiast należy wykonywać według zaleceń producenta szpachli. Ważne jest jednak by robić to przy odpowiedniej temperaturze, aby szpachla nabrała swoich parametrów.
Lakierowanie
Lakierowanie decyduje w dużej mierze o finałowym wyglądzie naszego motocykla. Dlatego dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalnego lakiernika, aby uniknąć zacieków i złych parametrów lakieru. Jeżeli zdecydujemy się na lakier metaliczny, to będzie się składał on z bazy i klaru. Jeżeli jednak malujemy akrylem, to klar jest opcjonalnym rozwiązaniem, które nadaje większej głębi koloru.